صابون سنگک پزی | صابون نان سنگک

صابون سنگک | صابون نان سنگک

فهرست مطالب

نان سنگک از نان های محبوب در بین ما ایرانیان می باشد این نان به دلیل خاصیت بالا و هضم آسان بیشتر از نان های دیگر امروزه مصرف می شود تا جایی که اکثر پزشکان این نان را برای افرادی که مشکل معده دارند و یا قصد رژیم غذایی دارند توصیه می کنند.

زمانی که شما برای تهیه نان سنگک به مغازه سنگک پزی می روید ممکن است با یک صحنه جالب مواجه شوید، صحنه ای که توجه شما را به خود جلب می کند زدن صابون نان سنگک به پاروی سنگکی است.

در حین فرآیند پخت، وردست شاطر با استفاده از صابون سطح پاروی فلزی را چرب کرده و این چربی را بر روی سنگ های تنور انتقال می دهد. چون خمیر نان سنگک شل و منعطف است برای آنکه به سطح سنگ های تنور سنگک نچسبد از صابون نان سنگک استفاده می شود.

صابون سنگکی یا صابون نان سنگک، صابون معمولی نیست و مواد تشکیل دهنده آن از مواد طبیعی است که ضرری برای نان سنگک ندارد البته به این مسئله در ادامه مقاله بیشتر خواهیم پرداخت.

شکل صابون نان سنگک تقریبا شبیه به آجر و به رنگ زرد است. این صابون از جنس چربی های حیوانی است و با قرار گرفتن در حرارت زیاد ذوب می شود.  

برای اینکه راجع به تجهیزات و لوازم مورد استفاده در سنگک پزی اطلاعاتی کسب کنید می توانید در سایت تبریز پخت در کنار سایر مقاله های مربوط نان سنگک، مقاله مرتبط با تجهیزات نانوایی سنگک را مطالعه کنید.

صابون نان سنگک چیست؟

صابون نان سنگک چیست؟ (صابون سنگک)

در بخش مقدمه مقاله اشاره کوچکی به صابون سنگک اشاره کردیم، این صابون که در سنگک پزی مورد استفاده قرار می گیرد نوعی از صابون سنتی است که امروزه به صورت هم سنتی و هم نیمه صنعتی ساخته می شود.

این صابون سنگک که به صابون مراغه معروف است در اصل به منظور شستشوی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید صابون مراغه از چربی حیوانی و همچنین سود سوزآور به کار می رود و در سه رنگ زرد و سفید و سیاه است.

البته تفاوت اصلی صابون مراغه، در رنگ های آن است. رنگ سیاه که ترکیبات متفاوتی از دو رنگ دیگر دارد اکثرا برای شستشوی موی سر استفاده می شود و در قدیم دلاک ها ( آرایشگر ها) از آن استفاده می شود.

در حوزه سنگک پزی از صابون مراغه زرد رنگ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، چون صابون مراغه زرد رنگ از ترکیبات شیمیایی خاصی استفاده نمی کند و اصلی ترین مواد تشکیل دهنده آن چربی حیوانی است بخاطر آن در سنگک پزی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تهیه صابون مراغه سنگک شما می توانید به عطاری های بازار در شهر خود مراجعه کنید. البته عطاری شهر هایی که در استان آذربایجان شرقی قرار ندارند برای تهیه صابون مراغه سنگک معمولا مستقیم از خود شهر مراغه اقدام به تهیه می کنند.

دلیل استفاده از صابون مراغه به جای سایر صابون ها چیست؟

دلیل استفاده از صابون مراغه سنگک

از ایام قدیم تمامی سنگک پزی ها از صابون مراغه، به عنوان صابون نان سنگک استفاده می کردند. دلیل اصلی که از صابون مراغه استفاده می شود به خاطر استفاده از چربی حیوانی در تولید آن است. 

در سایر صابون ها چون مواد تشکیل دهنده آنها شیمیایی است و همچنین این مواد غیر قابل خوراکی است قطعا استفاده از آنها در سنگک پزی کار عاقلانه ای نیست به همین خاطر از صابون مراغه ای به عنوان صابون سنگک استفاده می شود.

صابون نان سنگک چه مضراتی دارد؟ ( مضرات صابون سنگک )

مضرات صابون سنگک

شاید این مسئله ذهن خیلی از شما مصرف کنندگان را درگیر کند که صابون سنگک پزی ِآیا مضر است یا مضرات صابون سنگک چیست؟ در جواب این سوال شما این پاسخ را می دهیم همانگونه که در موارد بالا اشاره کردیم چون صابون سنگکی از چربی حیوانی تشکیل شده و فاقد سایر مواد شیمیایی است پس سلامتی انسان را به خطر نمی اندازد.

در صورتی صابون سنگک می تواند مضر باشد که انواع صابون مراغه ای را نشناسیم و به اشتباه از نوع دیگر این صابون که از ترکیبات دیگری تشکیل شده است استفاده کنیم. صابون مراغه ( صابون نان سنگک ) در سه رنگ وجود و رنگی که از چربی حیوانی تشکیل شده و مناسب برای صابون سنگک پزی است رنگ زرد آن است.

اگر شما از صاحبان سنگک پزی هستید و قصد تهیه تجهیزات و لوازم جانبی برای نانوایی سنگک خود را دارید به شما تبریز پخت را توصیه می کنیم. شرکت تبریز پخت با بیش از 10 سال سابقه در زمینه تولید دستگاه های پخت نان سنگک بهترین گزینه برای تمام سنگک پزی ها می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی تهیه دستگاه و تجهیزات سنگکی می توانید از قسمت تماس با ما، با تبریز پخت در ارتباط باشید و ما پاسخگوی تمامی سوالات شما از این طریق هستیم.

جمع بندی

جمع بندی مقاله صابون سنگک

خمیر سنگک به علت شل و چسبناک بودن به سنگ های تنور می چسبد و موقع خارج کردن نان ممکن است قسمت های زیادی از نان در روی سنگ های تنور بچسبد و یا در روی نان سنگ های زیادی باقی بماند.

بدین منظور از صابون نانوایی سنگک استفاده می شود، معمولا وردست شاطر با استفاده از صابون نان سنگک یا همان صابون سنگکی سطح پاروی فلزی را چرب می کند و این چربی را با استفاده از پارو در سطح سنگ های تنور پخش می کند تا سنگ ها موقع خارج کردن نان به آن نچسبند و موقع جداسازی نان از تنور نانوا به مشکل بر نخورد .

صابون نانوایی سنگک که در واقع همان صابون مراغه ای زرد رنگ است از چربی حیوانی تشکیل شده و هیچ نگرانی از بابت ضرر رساندن به سلامتی نان و انسان ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا