نحوه نگهداری نان سنگک | طرز نگه داری نان سنگک

نحوه نگهداری نان سنگک

فهرست مطالب

نان یکی از اصلی ترین مواد غذایی در سفره ما ایرانیان است و به طور معمول در مصرف وعده های روزانه مخصوصا صبحانه و شام مورد استفاده قرار می گیرد.در این میان نان سنگک از قدیم جایگاه و محبوبیت ویژه ای در بین ایرانیان دارد که پخت با دستگاه نان سنگک اتوماتیک مزایایی مانند کیفیت بالای پخت و شباهت زیاد به سنگک سنتی دارد.
همچنین،نان سنگک به دلیل آرد و نوع پخت ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان های دیگر دارد.این نان بر خلاف نان های دیگر برای تمامی وعده ها مناسب است و حتی می توان به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده کرد.
نان سنگک علاوه بر خواص بسیاری که دارد حاوی ویتامین های نیاسین، تیامین ، کلسیم و آهن می باشد.


هرچند نان تازه طعم دلچسب تری دارد اما به دلیل مشغله های روزمره و کمبود زمان افراد بسیاری معمولا به مقدار زیاد نان خریداری کرده و در فریزر نگهداری می کنند و یکی از دغدغه های اصلیشان این است که روش صحیح نگهداری نان سنگک چگونه است؟
در این مقاله هدف ما این است که بتوانیم نحوه نگهداری نان سنگک را به شما آموزش دهیم تا بتوانید از بیات شدن نان سنگک جلوگیری کنید و نان را مدت زمان بیشتری تازه تر نگه دارید.

چگونه نان سنگک را تازه نگهداریم

نگهداری نان سنگک چگونه است

نکات و روش هایی در طرز نگهداری نان سنگک  وجود دارد که می تواند مدت زمان تازگی نان را بیشتر کند. در متن  زیر به چند نمونه از این روش ها اشاره کرده ایم:

برش زدن نان سنگک

همانطور که می دانید نان سنگک بافت حجیم تری دارد و اگر نان را روی هم تا بزنید نان به راحتی تا نمی شود و هوای بین لایه های نان باعث خشک و بیات شدن نان سنگک می شود.برای نگهداری نان سنگک، نان را به قطعات کوچک و مساوی برش داده و روی هم قرار دهید این کار باعث حداقل شدن وجود هوا در بین نان ها می شود و نان ها به مدت طولانی تری نگهداری شوند.

بسته بندی سریع نان سنگک

یک نوع دیگر نحوه نگهداری نان سنگک این است که سنگک هارا در محیط  بیرون قرار ندهید و پس از رسیدن به خانه سنگک هارا به حال خود رها نکنید و برای نگهداری طولانی مدت هرچه سریع تر آن را بسته بندی کرده و داخل فریزر قرار دهید زیرا به دلیل نوع پخت و بافتی که نان سنگک دارد در محیط بیرون زود خشک و بیات می شود.

نگهداری نان سنگک در محیط خانه

برای نگهداری نان سنگک در محیط آشپزخانه ابتدا نان ها را به تکه های کوچک برش داده سپس آن را داخل پارچه نخی تمیز بپیچید و آن را داخل جا نانی و یا یک ظرف با درب عایق هوا قرار دهید.همینطور می توانید نان ها را داخل کیسه های پلاستیکی یا زیپ کیپ قرار دهید و بعد از هر بار مصرف سر کیسه را به خوبی ببندید تا از نفوذ هوا داخل آن جلوگیری شود و نان به خوبی نگهداری شود.

توجه داشته باشید که این روش 3 الی یک هفته موثر خواهد بود و بعد از آن دچار افت کیفیت،بیات و کپک زدن خواهد شد.

نگهداری نان سنگک در یخجال

طرز نگهداری نان سنگک در یخجال این گونه است که ابتدا باید نان ها را به اندازه های کوچک برش دهید سپس آن ها را درون پارچه نخی قرار دهید و پس از آن درون یک کیسه پلاستیکی یا ظرف پلاستیکی درب دار و یا ظروف مسی قرار دهید و در نهایت داخل یخجال بگذارید.

نگهداری نان سنگک در فریزر

نگهداری نان سنگک در فریزر

برای نگهداری نان سنگک در فریزر ابتدا باید صبر کنید تا نان کاملا خنک شود سپس به قطعات کوچک و مناسب تقسیم کرده و پس از قرار دادن داخل کیسه های پلاستیکی در سریع ترین زمان ممکن داخل فریزر قرار دهید.

در صورتی که نان قبل از بسته‌ بندی  کاملا خنک نشود، رطوبت موجود در نان باعث تعریق آن می‌شود و این امر به پوسته نان بسته‌ بندی شده اجازه می‌دهد که به راحتی کپک بزند. این شرایط باعث بیات زودرس، افزایش ضایعات نان وباعث بیماری گوارشی می‌شود.

هنگام آماده سازی برش های نان برای فریز کردن اگر هوای داخل پلاستیک به خوبی خارج نشود در چند روز آینده باعث بیات شدن و همچنین باعث تشکیل کریستال های یخ می شود که این امر باعث می شود نان نگهداری شده پس از خارج کردن از حالت انجماد شادابی بافت و مزه خود را از دست بدهد.

سرمای موجود در فریزر باعث می شود که رطوبت موجود در بافت نان سنگک به حالت انجماد در بیاید وبا این روش عمر و تازگی نان بیشتر شود ولی توجه داشته باشید که حداکثر مدت زمان نگهداری نان سنگک در فریزر 2 الی 3 ماه می باشد و بعد از آن نان بیات شده و احتمال کپ زدن وجود دارد.

با رعایت این نکات، شما می‌توانید بهترین نتیجه را از نگهداری نان سنگک در یخچال و فریزر خود داشته باشید و همیشه از طعم خوشمزه‌ آن لذت ببرید.

جلوگیری از بیات شدن نان سنگک

جلوگیری از بیات شدن نان سنگک

نان سنگک بعد از بیرون آمادن از تنور استریل است و عطر و طعم دلچسبی دارد ولی دقیقا بعد از بعد از خارج شدن از تنور و سرد شدن به اسپور کپک های موجود در هوا آلوده می شود و اگر در نگهداری نان سنگک دقت نشود سریعا کپک خواهد زد.برای جلوگیری از کپک زدن باید در خنک کردن و نگهداری آن دقت کرد.

بیات و یا کهنه شدن نان سنگک به دلیل  کریستال شدن نشاسته  موجود داخل بافت سنگک می باشد نگهداری از نان سنگک روش های مخصوصی دارد که باید با این روش ها آشنا شوید.اگر بخواهیم در منزل از نان سنگک با مقدار زیاد و مدت زمان طولانی  نگهداری کنیم باید از روش خشک کردن و یا انجماد کردن استفاده کنیم.

صحیح ترین راه  برای پیشگیری از از بیات شدن نان سنگک نگه داشتن آن در فریزر با دمای منفی 4 تا منفی 10 درجه سانتیگراد است.هنگامی که نان سنگک را در فریزر می گذاریم رطوبت موجود در بافت نان منجمد می شود و این گونه می توان  به مدت 2 ماه نان سنگک را نگهداری کرد.

سرد نکردن نان بعد از خرید و قرار دادن آن در محیط سرد برای فریز کردن باعث کچک زدن نان می شود.
از دیگر دلایل کپک زدن نان سنگک قرار دادن آن داخل کیسه و گداشتن آن در محیط بیرون به مدت چند روز یا گذاشتن داخل یخجال به مدت چند روز می باشد.

عامل اصلی کپک زدن نان قرار دادن آن داخل یخجال می باشد که پس از گذشت 2 الی 3 روز کپک میزند.

روش صحیح باز کردن یخ نان سنگک

روش صحیح باز ردن یخ نان سنگک در نگهداری نان سنگک

در صورتی که نان سنگک را در فریزر منجمد کرده اید بهتر است یخ آن را به بهترین شکل ممکن باز کنید تا ارزش غذایی خود را حفظ کند.
بهترین روش برای باز کردن یخ نان قرار دادن آن در دمای محیط است اگر می خواهید یخ نانتان با دمای محیط باز شود باید 20 ذقیقه قبل از مصرف نان را به مقداری که نیاز است خارج کنید و بگذارید در دمای محیط از حالت انجماد دربیاید.

روش دوم برای باز کردن یخ نان قرار دادن نان روی سماور یا کتری است تا با بخار  یخ نان باز شود.قرار دادن نان داخل فر یا مایکروفر هم روش مناسبی برای باز کردن انجماد نان است.
ولی بهتر است ابتدا نان را کاملا داخل یک ورق آلمینیومی قرار دهید به صورتی که کاملا نان را پوشش دهد  و فر را در دمای 175 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و نان را به مدت 10 الی 15 دقیقه داخل فر قرار دهید تا به خوبی گرم شود.

گرم کردن نان با مایکروفر می تواند راه بهتری نسبت به گرم کردن با فر باشد زیرا مولوکول های آب به خوبی از نان خارج می شود و می تواند نانی ترد به تازگی روز اول به شما تحویل دهد.

اما توجه داشته باشید که به هیچ وجه نان منجمد را مستقیما روی شعله گاز قرار ندهید زیرا دوده ناشی از شعله گازی که هنگام گرم کردن به نان می چسبد برای سلامت شما مضر و حتی سرطان زا است.

نکاتی مهم هنگام خرید و نگهداری نان سنگک

نکات مهم هنگام خرید نان سنگک

برای نگه داری نان سنگک باید برخی از اصول در خرید رعایت شود تا نانتان رطوبت خود را حفظ کند و مدت سالم ماندن آن بیشتر شود.

یک سفره پارچه همراه خود داشته باشید تا بعد از خرید و سرد شدن نان، آن را داخل پارچه قرار دهید.

نکته بعدی که برای نگهداری نان سنگک موثر است تمیز کردن آن است.سنگ ریزه های چسبیده به نان و قسمت های سوخته نان را تمیز کنید.

از قرار دادن نان داف درون پلاستیک خودداری کنید پرا کع این کار باعث عرق کردن نان و ایجاد آلودگی با کپک ها و زود بیات شدن نان سنگک خواهد شد.

از روزنامه و مجله هرگز برای حمل نان استفاده نکنید زیرا ممکن است آلوده باشند و نان شما را هم آلوده و کثیف کنند.همچنین جوهر موجود در آن ها حاوی سرب است که اثرات سمی و سرطان زایی را به همراه دارد.

اگر می خواهید نان شما دور ریزی نداشته باشد و بیات نشود به مقداری که نیاز است نان خریداری کنید.
نان هارا قبل از اینکه کاملا سرد شود بسته بندی نکید زیرا باعث پک زدن آن می شود.

برش زدن نان سنگک یکی دیگر از نکات مهم در نگهدار ینان سنگک است.حتما بعداز سرد شدن نانتان آن را برش زده و بسته بندی کنید.

نان کپک زاده را هرگز کنار نان های خشک نریزید زیرا سم موجود در نان کپک زده در تغذیه ی دام به شیر منتقل شده و باعث بروز احتمال سرطان می شود.

نتیجه گیری

بهترین زمان مصرف نان لحظه ی خارج شدن آن از تنور است اما با توجه به سبک زندگی امروزی و زیاد بودن مشغله در زندگی و کمبود زمان برای خرید نان تازه، بیشتر افراد نان را به تعداد زیاد خریداری کرده و چندین روز نگهداری می کنند به همین دلیل بهتر است برای نگهداری نان سنگک اصول آن را به خوبی رعایت کنید تا مانع بیات شدن و کپک زدن نان شود.

همچنین در زمان مصرف نان آن را حدودا 15 الی 20 دقیقه قبل از فریزر خارج کرده و در دمای محیط و یا به کمک حرارت سماور و یا مایکروفر یخ نان را باز کنید و بعد مصرف کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا