طرز تهیه نان سنگک خانگی

طرز تهیه نان سنگک خانگی

فهرست مطالب

بخش مهمی از وعده غذایی که در سفره ما ایرانیان بیشتر به چشم دیده می شود نان می باشد. نان در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام خواص و طرز تهیه متفاوتی دارد. از جمله نان هایی که برای هضم سبک است و خواص زیادی را دارد نان سنگک می باشد.

سنگک نانی سنتی است که ریشه ایرانی دارد و در مقایسه با دیگر نان ها از کیفیت بالایی برخوردار است. سنگک نسبت به سایر نان ها از کالری کمتری برخوردار است و از سوی پزشکان تغذیه هم مصرف این نان توصیه می شود.

مصرف نان سنگک محبوبیت بالایی دارد و علت این محبوبیت ارزش غذایی بالای آن است. سنگک به علت طرز پخت و آردی که در آن استفاده می شود برخلاف سایر نان ها در تمامی وعده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

نانوایی های پخت نان سنگک را امروزه می توان در سطح شهر یافت اما، ممکن است در برخی مناطق وجود نداشته یا وجود داشته باشد و کیفیت پخت و آردی که استفاده می شود پایین باشد. بدین منظور شما می توانید در خانه خود نان سنگک دلخواه خودتان را بپزید.

برای تهیه نان سنگک خانگی باید آگاهی قبلی داشته باشید منظور از آگاهی قبلی اطلاع از مواد اولیه، دمای پخت و نحوه پخت سنگک در خانه می باشد. شما برای اینکه سنگکی در حد طعم و کیفیت سنگک های بیرون پز داشته باشید باید بدانید که در چه بستری آن را می توانید ایجاد کنید.

ما در این مقاله به طرز تهیه نان سنگک خانگی توسط لوازم های پخت و پز مختلف و همچنین نکات مهم در پخت نان سنگک می پردازیم و آن ها را شرح می دهیم.

برای مطالعه تاریخچه سنگک که چگونه و توسط چه کسی به وجود آورد می توانید به مقاله تاریخچه سنگک موجود در بخش وبلاگ سایت شرکت تبریز پخت رجوع کنید. همچنین در این سایت برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه نگهداری نان سنگک هم می توانید مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه نان سنگک خانگی

مواد لازم در تهیه نان سنگک خانگی بر اساس نیاز شما می تواند متغیر باشد منظور از این جمله یعنی این مواد بر اساس اندازه و تعداد سنگکی که می خواهید بپزید می تواند کم یا زیاد باشد. در زیر مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه یک قرص سنگک خانگی را معرفی می کنیم : 

مواد اولیهمیزان لازم
آرد2 پیمانه
خمیر مایهنصف قاشق چایخوری
آّب (ولرم)2 پیمانه
نمکبه مقدار نیاز
کنجد و غلاتبه دلخواه
سبوس به دلخواه

مراحل تهیه نان سنگک خانگی

مراحل تهیه نان سنگک خانگی

پخت نان سنگک در خانه نسبت به سایر نان ها کمی سخت است اما، با طی مراحل زیر می توانید به راحتی نان سنگکی مطلوب و تقریبا در حد کیفیت نان سنگک نانوایی ها تهیه کنید.

  • ابتدا قبل از هر کاری باید مایه خمیر ترش تهیه شود. برای این کار باید یک سوم از حجم آرد را با خمیر مایه مخلوط کنید.
  • سپس یک پیمانه از آب را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.
  • ظرف را با یک نایلون پوشش دهید و بگذارید تا مواد به مدت 1 روز در دمای محیط و یا یخچال استراحت کند تا خمیر ترش آماده شود.
  • برای تهیه خمیر نان سنگک، آرد را با یک پیمانه آب ولرم و نمک در یک ظرف مناسب تا زمانی که یک ترکیب یکدست به وجود بیاید مخلوط کنید و بعد خمیری که 24 ساعت استراحت کرده را به آن ترکیب کنید.
  • خمیر را به خوبی ورز دهید همچنین توجه کنید که خمیر سنگک باید کمی خیس و شل باشد.
  • پس از این کار روی خمیر سلفون بکشید و بگذارید خمیر ترکیب شده 1 الی 2 ساعت در یخچال استراحت کند.
  • برای شباهت سنگک خانگی به سنگک های بیرون پز، سنگ ریزه هایی جمع آوری کنید و آنها را به خوبی ضدعفونی کنید.
  • سنگ ریزه ها را در کف سینی پخش کنید و سپس سینی را در داخل فر قرار دهید.
  • دمای فر را روی 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و بگذارید تا سنگ های ظرف کاملا داغ شود.
  • یک ظرف آب در کنار دست خود داشته باشید، خمیر را باید در سطح صاف پهن کنید برای اینکه خمیر به دست یا سطح نچسبد باید از آب استفاده کنید.
  • خمیر را از سطح صاف به دقت برداشته و در روی سطح سنگ های داغ قرار دهید.( برای اینکه نان به سنگ ها نچسبد باید آن ها را با روغن و یا کره کمی چرب کنید.)
  • همچنین در مرحله بالا بعد از قرار دادن خمیر در سطح سنگی می توانید کنجد و یا غلات مورد نظر را روی خمیر بپاشید.
  • حال سینی را دوباره داخل فر قرار دهید تا نان سنگک پخته شود.
  • بعد از پخته شدن یک طرف نان سینی را دوباره خارج کرده و خمیر را برگردانید تا طرف دیگر نان هم پخته و طلایی شود.
  • حال سنگک شما آماده است، سینی را از فر خارج کرده و در یک مدت کوتاه به آن استراحت دهید تا کمی خنک شود و سپس نان را جدا کنید.

در نانوایی ها سنگک به 2 نوع می تواند پخته شود یا توسط تنور های سنتی و یا توسط دستگاه های پخت نان سنگک. اگر علاقه مند به آشنایی با دستگاه های نان سنگک می باشید می توانید برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر به بخش دستگاه های پخت سنگک در وب سایت شرکت تبریز پخت مراجعه کنید.

طرز تهیه نان سنگک خانگی بدون فر

طرز تهیه نان سنگک خانگی بدون فر

در بالا به طرز تهیه نان سنگک در فر اشاره کردیم، تهیه نان سنگک در فر بهترین گزینه برای تهیه نان سنگک در خانه می باشد اما ممکن است بعضی از افراد به فر دسترسی نداشته باشند. خوشبختانه می توان بدون فر هم اقدام به تهیه نان سنگک نمود.

در این روش کار کمی سخت می شود و باید مراحل با دقت صورت گیرد تا نان به خوبی پخته شود.

کافی است سنگریزه ها را در سطح یک تابه با اندازه مناسب پخش کنید بگذارید در روی حرارت داغ بشود. پس از اینکه خمیر را در روی سطح سنگی تابه قرار دادید، باید درب تابه را بگذارید و شرایط فر را در تابه برقرار کنید. همچنین بعد از این کار باید حرارت را طوری تنظیم کنید تا سطح رویی آن نسوزد.

طرز تهیه نان سنگک خانگی بدون سنگ

طرز تهیه نان سنگک خانگی بدون سنگ

مواد و طرز تهیه نان سنگک خانگی بدون سنگ با روش های بالا یکی است اما تفاوت های جزئی دارد.

برای تهیه نان سنگک خانگی بدون سنگ بعد از اینکه خمیر سنگک را روی سطح صاف مثل سینی استیل و یا ملامین که خیس شده پهن کردید سطح سینی فر را با روغن و یا کره کمی چرب کنید تا خمیر نچسبد.

سپس خمیر را از سطح صاف بر روی سطح سینی فر انتقال دهید. در این مرحله می توانید به دلخواه روی خمیر کنجد و یا غلات بپاشید. حال سینی را در داخل فری که 230 درجه گرم شده است قرار دهید و بعد از 15 دقیقه سنگک خانگی شما حاضر است.

طرز تهیه نان سنگک خانگی در توستر

طرز تهیه نان سنگک خانگی در توستر

ممکن است هنگام جستجو در اینترنت با جمله طرز تهیه نان سنگک در توستر مواجهه شوید و این مسئله ذهن شما را درگیر کند حال می خواهیم بررسی کنیم که چگونه می توان در توستر نان سنگک پخت و آِیا این کار امکان پذیر است یا خیر.

توستر همانگونه که از نام او مشخص است دستگاهی است که توسط آن نان تست گرم می شود. با استفاده از توستر می توان نان ها را برشته تر و تردتر از حالت عادی آن کرد.

توستر هم به دلیل اندازه کوچک و هم نداشتن امکان پخت نان نمی تواند در تهیه نان سنگک کمک کند پس طرز تهیه نان سنگک در توستر یک جمله کاملا غلط است.

اما دستگاهی با نام آون توستر وجود دارد، علاوه بر اینکه ابعاد آن بزرگ است و به فر شباهت دارد و همچنین کار توستر را هم انجام می دهد و علاوه بر آن می تواند کار یک فر را هم انجام دهد، در اینصورت ممکن است که بتوان نان سنگک پخت. 

جمع بندی و نکات مهم در طرز تهیه نان سنگک خانگی

جمع بندی و نکات مهم در تهیه سنگک خانگی

نان سنگک از دسته نان های مفید و سبک می باشد که امروزه اکثر پزشکان به استفاده از نان سنگک به جای نان لواش توصیه می کنند و افرادی که رژیم لاغری یا چاقی دارند هم در وعده غذایی خود از سنگک استفاده می کنند. سنگک از نان های محبوب و پرطرفدار بین مردمان ایرانی است.

ممکن است خیلی از افراد به نانوایی های سنگک دسترسی نداشته باشند و بخواهند این نان را در خانه تهیه کنند، تهیه نان سنگک خانگی با اینکه کمی دشوار است اما در بالا به مواد مورد نیاز و مراحل تهیه آن اشاره کردیم که با رعایت آنها کارتان آسان می شود.

در مراحل تهیه به صورت جزئی نکات مهم در تهیه نان سنگک خانگی را گفتیم اما در زیر کمی به صورت کلی به این نکات می پردازیم:

  • حتما باید مواد اولیه به اندازه مناسب تهیه شود.
  • سنگ ریزه هایی که جمع آوری می شود باید به خوبی ضدعفونی و پاکسازی شود سپس در زیر نور خورشید یا حرارت گرم خشک شود.
  • دمای فر طبق فرمول طرز تهیه تنظیم شود تا مبادا منجر به سوختگی نان شود.
  • زمان پهن کردن خمیر باید دست و سطح صافی که خمیر روی آن قرار داده می شود با آب خیس شود تا از چسبیدن خمیر جلوگیری شود.
  • هنگام پخت نان سنگک باید هر چند دقیقه یک بار بررسی شود که نان نسوزد و اگر یک طرف پخته شده برگردانده شود تا روی دیگر آن هم به یک قرار بپزد.

 اگر شما از قبل نان سنگکی را تهیه یا خودتان آماده کرده اید و می خواهید آن را با مایکروفر گرم کنید ممکن است شاهد خشک شدن یا سوختن سنگک شوید برای مقابله با این کار می توانید به مقاله “چگونه نان سنگک را در مایکروفر گرم کنیم تا خشک نشود” در سایت تبریز پخت رجوع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا