چرا نان سنگک بهترین نان است؟(خواص نان سنگک)

چرا نان سنگک بهترین است(خواص نان سنگک)

فهرست مطالب

در ایران نان های متنوع و محلی زیادی در هر نقطه کشور پخته می شود که هر کدام دارای طعم خواصی هستند.اما در میان این نان ها نان سنگک به دلیل عطر و بویی که دارد در صدر نان های ایرانی قرار دارد و از محبوب ترین نان ها در بین مردم به شمار می رود.همچنین به دلیل زیاد بودن خواص نان سنگک از جمله ویتامین ها،کلسیم،فیبر و آهن و قابلیت سیر کنندگی زیادی که دارد مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.
شکل و طعم نان سنگک و شیوه پخت سنتی که این نان دارد باعث شده است در فرهنگ و سفره ایرانی ارزش بالایی داشته باشد و در وعده های غذایی مخصوصا صبحانه، در الویت قرار بگیرد.این نان به دلیل خواص زیادی که دارد بهترین نان شناخته می شود.ما در این مقاله سعی کرده ایم خواص نان سنگک را به طور کامل برای شما بنویسیم و شما را از فواید عالی این نان آگاه سازیم.
همچنبن برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مقالات مراجعه کرده و تاربخچه نان سنگک را مطالعه فرمایید.

طبع نان سنگک

طبع نان سنگک

خوشه های گندم طبیعت گرم و معتدلی دارد و به دلیل اینکه نان سنگک با سبوس گندم و مقداری خیلی کمی جوش شیرین پخته می شود دارای طبع معتدل است.به همین دلیل افراد با هر نوع مزاجی می توانند از این نان خوشمزه و پر خاصیت استفاده کنند.نان سنگک طبع معتدلی دارد ولی اگر میخواهید با طبع گرم میل کنید، می توانید با استفاده از کنجد و سیاه دانه و یا مصرف نان با شیره خرما یا انگور و… طبع آن را گرم کنید.
نان سنگک در میان نان ها تنها نانی است که طبع معتدل دارد به همین دلیل می توان گفت نان سنگک بهترین نان شناخته شده است.

خواص نان سنگک

خواص نان سنگک

خواص نان سنگک بسیار زیاد است یکی از این خواص این است که می تواند به هضم غذا کمک کند.همچنین، این نان با خواص و ویتامین هایی که دارد می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند.سبوس موجود در نان سنگک اهمیت زیادی برای سلامتی بدن دارد به همین دلیل نان سنگک را بهترین نان در بین دیگر نان ها کرده است و بین مردم محبوب ترین می باشد.

از دیگر ویژگی های این نان می توان به عطر و بو و مزه ی لذیذ آن اشاره کرد.این نان سرشار از فیبر، کربوهیدرات، املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن است.از دیگر خاصیت های نان سنگک ضد سرطان بودن آن است و میتواند کلسترول بد خون را از بین ببرد.همچنین مصرف نان سنگک با عسل و گردو یا غذاهایی مثل آبگوشت خواص آن را بیشتر می کند.این نان برای افراد دیابتی نیز مفید است و کسانی که دچار بیماری دیابت هستند بهتر است این نان را در وعده ی صبحانه استفاده کنند زیرا باعث بهبود حال آنها خواهد شد.
در ادامه به خواص بیشتر نان سنگک اشاره میکنیم:

نان سنگک برای کودکان

نان سنگک ارزش غذایی بالایی دارد و برای کودکان بسیار مفید می باشد.یکی از خواص نان سنگک زیادی آهن در آن است و  برای کودکان در دوره رشد عصبی تاثیر زیادی دارد. مصرف منظم نان سنگک می‌تواند به هوش و رفتار مثبت کودکان کمک کند و تأثیر خوبی بر رشد آنها داشته باشد.

برای پخت و تهیه نان سنگک از آرد کامل سبوس دار استفاده می شود و این آرد دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد.به همین دلیل توصیه می‌شود که نان سنگک به کودکان داده شود تا ویتامین‌های بیشتری در بدن آنها تأمین شود.

یکی دیگر از خواص نان سنگک برای کودکان میزان بالای فیبر موجود در آن است.فیبر می‌تواند برای کودکان بسیار مفید باشد و از وقوع مشکلات هضمی مانند یبوست جلوگیری نماید، زیرا هضم آن بسیار راحت است.

مفید برای افراد دیابتی

نان سنگک مفید برای بیماری دیابت

نان سنگک برای افراد دیابتی می تواند بسیار مفید باشد زیرا به دلیل نداشتن قند در محتویات نان در مقایسه با سایر نان ها برای افرادی که بیماری دیابت دارند انتخاب بهتر و سالم تری است و به تنظیم قند خون کمک می کند.یکی دیگر از خواص نان سنگک وجود سبوس گندم داخل نان است که حاوی فیبر است. فیبر به کنترل سطح قند خون و به تنظیم گلوکز خون پس از وعده‌های غذایی کمک می‌کند.
با این حال،  افراد دیابتی باید مصرف نان سنگک را با دقت و در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب و توصیه شده توسط پزشک و متخصص تغذیه مدیریت کنند زیرا نان سنگک منبع کریوهیدرات است.

کمک به سلامت قلب و عروق

اگر بخواهیم بگوییم چرا نان سنگک بهتربن نان است یکی از مهم ترین خواص نان سنگک این است که از چربی به هیچ عنوان در این نان استفاده نمی شود.نان سنگک با این ویژگی منحصر به فرد انتخابی سالم برای قلب و عروق شما می باشد.همانطور که می دانید در پخت برخی از نان های سنتی از کره و روغن های حیوانی استفاده می کنند ولی نان سنگک با این ویژگی انتخابی درست برای سلامت قلبی است.

خواص نان سنگک برای لاغری

اگر به دنبال نان رژیمی هستید، مصرف نان سنگک به دلیل سبوس گندمی که داخلش دارد بهترین انتخاب برای کسانی که می خواهند لاغر شوند می باشد.از آنجایی که نان سنگک سرشار از فیبر است، حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و به شما کمک می کند تا مدت طولانی تری سیر بمانید.بدیهی است که به تأخیر انداختن رفع احساس گرسنگی به معنای مصرف کمتر غذا و در نهایت کمک به کاهش وزن و لاغری می باشد و شما می توانید با استفاده از این نان در رژیم غذایی خود به تناسب اندام و کاهش وزن برسید.

کمک به سلامت دستگاه گوارش

کمک به سلامت دستگاه گوارش

نان سنگک نسبت به سایر نان ها هضم آسانی دارد و در مقابله یا سایر نان ها می تواند از بروز مشکلاتی مانند یبوست و نفخ جلوگیری کند.واقعیت جالبی وجود دارد و آن این است که دستگاه گوارش ما میزبان میلیون‌ها میکروب به نام میکروبیوم است، و تعادل این میکروب‌ها برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار حیاتی می‌باشد.نان سنگک با تعادل دادن به میکروبیوم‌های روده، سیستم گوارش ما را تقویت و بهبود می‌بخشد.با توجه به این موارد، نان سنگک به عنوان یک انتخاب سالم در رژیم غذایی است که می‌تواند به حفظ سلامت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد آن کمک کند که این خاصیت نشان دهنده ی این است که نان سنگک بهترین نان است و در بین تمامی نان ها محبوبیت بیشتری دارد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

نان سنگک رژیمی بوده و به علت سبوس‌دار بودن، سرشار از فیبر غنی، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی است که دارای خواص ضد التهابی می‌باشند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند.آنتی اکسیدان‌ها دارای خواص ضد التهابی هستند و با مولکول‌های معروف به نام رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد ممکن است به سلول‌ها آسیب وارد کنند. در مکمل‌های ویتامینی مانند قرص‌های مولتی‌ویتامین، معمولاً از انواع ویتامین‌هایی که خواص ضد اکسیدانی دارند مانند ویتامین C و E استفاده می‌شود.

 

 

مفید برای ورزشکاران

دستگاه سنگک اتوماتیک - تبریز پخت

نان سنگک گندم سبوس دار است و مصرف آن به دلیل وجود کربوهیدرات زیاد یک انتخاب عالی برای همه ی انسان های فعال مخصوصا ورزشکاران می باشد.کربوهیدرات‌های پیچیده به مواد قندی اطلاق می‌شود که برای هضم و متابولیسم نیازمند مدت زمان طولانی‌تری هستند. این نوع کربوهیدرات‌ها معمولاً تاثیر کمتری بر افزایش ناگهانی قند خون دارند و به آرامی به گلوکز تبدیل می‌شوند. به همین دلیل، این نوع کربوهیدرات‌ها توانایی تأمین انرژی برای مدت زمان بیشتری را دارند.

منبع غنی از از مواد مغذی و ویتامین ها

نان سنگک از گندم سبوس دار تهیه می‌شود، که در مقایسه با آردهای سفید و تصفیه شده، دارای مقادیر بالایی از مواد مغذی و فیبر است. این نان علاوه بر ارائه انرژی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی مانند آهن، ویتامین‌های گروه B، کلسیم و غیره را برای بدن فراهم می‌سازد.اگر در پخت نان سنگک از کنجد استفاده شود دارای خواص بیشتری مثل کلسیم، پروتئین، آهن است و برای سرد مزاجان مفیدترین نان است.همچنین، تقویت کننده معده است و از ترش شدن معده جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

نان سنگک از جوانه‌ گندم سبوس دار تهیه می‌شود و سرشار از مواد مغذی و فیبر نسبت به آردهای سفید و تصفیه شده است. این نان به بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی مانند آهن، ویتامین‌های گروه B، کلسیم و … را فراهم می‌کند. به علاوه، کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در نان سنگک به تدریج به گلوکز تبدیل می‌شوند و انرژی مداوم به بدن می‌‌رسانند. این ویژگی‌ها نان سنگک را به یک انتخاب سالم در رژیم غذایی تبدیل می‌کند و می‌تواند به حفظ سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.در نتیجه با این ویژگی های فوق العاده نان سنگک  بهترین نان است و محبوبیت زیادی دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نان سنگک و نحوه صحیح نگهداری آن می توانید مقاله ی نحوه نگهداری سنگک را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا