تنور نان سنگک

تنور نان سنگک

فهرست مطالب

خمیر نان سنگک برای اینکه پخته شود باید در روی یک سطح قرار بگیرد این سطح که متشکل از تعداد زیادی سنگ ریز های انباشته شده است تنور سنگک نام دارد. تنور نان سنگک که اختراع شیخ بهایی است  به صورت دقیق و کامل به وجود آمده است که چندین سال است به همان صورت سنگک پخته می شود.

سنگ تنور سنگک سنتی از جنس سنگ های معمولی است که اندازه و شکل آنها معمولا به صورت منظم و یکنواخت می باشد. دلیل سنگی بودن تنور سنگک ایجاد و ساخت ساده تر آن می باشد زیرا برای ایجاد تنور سایر نان ها باید از گل و سفال استفاده شود که این یک پروسه زمان بر است.

البته تنور نان سنگک سنتی داخل یک دیواره قرار می گیرد تا عملیات پخت و آماده سازی سنگک برای نانوایان ساده باشد. 

امروزه در کنار تنور سنگک سنتی تنور های نان سنگک صنعتی هم به وجود آمدند که سنگک را به همان شکل تنور های سنتی می پزند. معمولا سطح تنور سنگک صنعتی از صفحات چدنی ای است که به شکل الگوی سنگ ریزه ها برجسته شده است.

به دلیل پیشرفت مکانیزم دستگاه های نانوایی سنگک، تنور سنگک صنعتی به صورت گردون هم تولید می شود تا فرآیند پخت در تمام سطح نان سنگک به صورت کامل انجام شود.

شرکت تبریز پخت از شرکت های پیشرو در زمینه تولید دستگاه های پخت نان سنگک و همچنین صفحات چدنی سنگک برای تنور دستگاه ها می باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به تولیدات تبریز پخت می توانید به سایت این شرکت مراجعه کنید.

ساخت تنور سنگک سنتی

ساخت تنور سنگک سنتی

برای ساخت تنور سنگک سنتی شما باید ابتدا مواد اولیه ساخت آن را فراهم بیاورید، معمولا این مواد آجر و سیمان است.

برای ساخت تنور سنگک شما باید توسط این مواد یک دیواره به وجود بیاورید سپس با استفاده از سیمان حالت مسقفی را برای آن ایجاد کنید همچنین دقت کنید سوراخ این دیواره به شکلی باشد که فرآیند وارد کردن خمیر و خارج کردن سنگک را دشوار نکند.

البته باید این نکته را هم هنگام ایجاد دیواره در نظر بگیرید که محل قرارگیری مشعل نانوایی در مکان مناسبی تعبیه شود.

بعد از اتمام این عملیات به دیواره فرصت دهید تا خشک شود و سیمان های آن مستحکم شود. سپس سنگ ریزه هایی که جمع آوری شده را درون این دیواره بریزید.

بعد از نصب مشعل نانوایی در مکان مشخص شده شما قادر خواهید بود تا تنور نان سنگک سنتی خود را داشته باشید.

ساخت تنور سنگک خانگی

ساخت تنور سنگک سنتی

ساخت تنور سنگک سنتی ممکن است یک فرآیند هزینه بر و وقت گیر باشد و همچنین مراحل ایجاد آن نیاز به تخصص و تجربه دارد افراد علاقمند به پخت نان سنگک می توانند بدون طی مراحل بالا به راحتی در خانه خود یک تنور سنگک خانگی بدون هیچ هزینه خاصی ایجاد کنند.

یکی از ساده ترین راه ها برای ساخت تنور سنگک خانگی استفاده از فر است. برای این کار ابتدا باید سنگ ریزه هایی را جمع آوری و ضد عفونی کنید سپس این سنگ ریزه ها را درون سینی فر پخش کنید.

حال می توانید با ایجاد خمیر سنگک و قرار دادن آن روی سطح سنگی که در داخل سینی فر قرار دارد نان سنگک خود را در منزل به راحتی آماده کنید.

همچنین به غیر از استفاده از فر می توانید سنگ ریزه ها را درون یک تابه بزرگ و قابلمه پخش کرده و آن را در حرارت قرار دهید. 

برای آشنایی با طرز تهیه نان سنگک خانگی و کسب اطلاعات بیشتر راجع به مواد اولیه در ایجاد خمیر می توانید در سایت تبریز پخت و در بخش وبلاگ مقاله طرز تهیه نان سنگک خانگی را مطالعه کنید و به راحتی در خانه خود سنگک خانگی بپزید.

ابعاد تنور سنگک

ابعاد تنور نان سنگک

ابعاد تنور سنگک نسبت محل نانوایی و یا محلی که تنور قرار است در آن قرار بگیرد تعیین می شود البته تنور های صنعتی در ابعاد استاندارد طراحی می شوند ولی ابعاد تنور های سنتی بر اساس محلی که برای آن ها تعیین شده مشخص می شود.

برای مثال ابعاد تنور سنگک رستوران ها نسبت به ابعاد تنور سنگک نانوایی ها کوچکتر است و مکان کمتری را اشغال می کند.

ساخت تنور نان سنگک صنعتی

ساخت تنور سنگک صنعتی

برای ساخت تنور سنگک صنعتی شما نیازمند یک کارگاه بزرگ می باشید. شما در این کارگاه باید تجهیزات و مواد اولیه ایجاد تنور سنگک صنعتی را تهیه کنید و سپس با داشتن دانش مورد نیاز در این زمینه شروع به تولید تنور نان سنگک صنعتی کنید.

شروع یک کارگاه به منظور ساخت تنور سنگک صنعتی قطعا هزینه های زیادی را در پی خواهد داشت و همچنین بدین منظور باید دانش های مورد نیاز در این حیطه را کسب کنید.

شرکت تبریز پخت یکی از شرکت های پیشرو و فعال در زمینه تولید دستگاه و تنور های نان سنگک سنتی و صنعتی در کشور می باشد. تولیدی های این شرکت به دلیل استفاده از مواد اولیه و متریال های مرغوب بازار نه تنها در کشور بلکه در سطح جهانی حرف اول را می زند.

مزایای استفاده از تنور سنگک صنعتی به جای سنتی

مزایای استفاده از تنور نان سنگک صنعتی به جای سنتی

نانی که از تنور نان سنگک سنتی خارج می شود شاید طبیعی تر باشد و حس خوبی به مصرف کننده بدهد اما چند معایبی را دارد برای مثال زمان خارج کردن نان پخته شده قطعا سنگ هایی به نان سنگک می چسبد و یا نظم سنگ های داخل تنور ممکن است بر هم بخورد و پستی و بلندی هایی ایجاد شود که در فرآیند پخت نان تاثیر بگذارد.

مهم ترین مسئله دیگر هم مصرف انرژی زیاد در تنور های سنگک سنتی است اما در تنور های سنگک صنعتی نه تنها سطح آنها به صورت صفحات چدنی تولید شده بلکه مصرف انرژی در این تنور ها بهینه تر شده است.

تنور نان سنگک صنعتی بدون هیچگونه عوامل مضرری سنگک را به همان شیوه تنور های سنگک سنتی تحویل شما می دهد و همان حس و طعم سنگک های پخته شده با تنور های سنتی را حفظ می کند.

جمع بندی

تنور سنگک یکی از بخش های مهم در پخت نان سنگک می باشد. تنور سنگک بستری است که در داخل یک دیواره قرار می گیرد. بخش مهم این بستر وجود تعداد انبوهی از سنگ ریزه های انباشته در درون خود است که وظیفه شکل دادن و پخته شدن تمام قسمت های نان سنگک را بر عهده دارد.در واقع این شکل حالت سنتی تنور نان سنگک است و نام این نان هم بر گرفته از این مسئله است.

برای ساخت تنور سنگک سنتی شما باید مصالحی را تهیه کنید و توسط آنها دیواره ای را به وجود بیاورید و در داخل آن سنگ ریزه ها را پخش کنید. همچنین در ساخت تنور سنگک سنتی نکاتی هم وجود داشت که در بالا با مراجعه به عنوان ساخت تنور سنگک سنتی می توانید آنها را بخوانید.

در خانه هم به راحتی می توان تنور سنگک ساخت شما با جمع آوری سنگ ریزه ها و با پخش کردن آنها در سینی فر، تابه و یا قابلمه می توانید این کار را انجام دهید.

ابعاد تنور نان سنگک بر اساس مکان و مقدار نان سنگک  متغیر است برای مثال ابعاد تنور سنگک نانوایی قطعا با ابعاد تنور نان سنگک رستورانی و خانگی یکی نیست.

امروزه با گسترش علم و پیشرفت تکنولوژی تنور های سنگک صنعتی به وجود آمدند که شرایط تولید و ساخت آنها نیازمند تجهیزات و دانش است. این تنور و دستگاه های سنگک صنعتی مصرف انرژی را بهینه کردند و برخی از معایبی که در تنور های نان سنگک سنتی وجود داشت را رفع کردند.

شما می توانید برای خواندن اطلاعات بیشتر در مورد نان سنگک و مخترع این نان، مقاله تاریخچه نان سنگک را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا