دستگاه نان سنگک

از تجهیزات نانوایی سنگک کمپرسور بادی

فهرست مطالب

سنگک نوعی نان اصیل ایرانی که از قدمت دیرینه ای بهره مند است، با استفاده از سنگ ریزه های داغ پخته می شود، این نان در ایام قدیم مختص طبقه اشرف و نظامیان بوده و با نام کماج شناخته می شد .

این نان به دلیل وجود ویتامین، پروتئین، کلسیم و آهن از محبوبیت بی نظیری برخوردار بوده و دارای ویژگی های خوبی همچون عطر، طعم، قابلیت سیر کنندگی، مغذی بودن، هضم آسان و بسیاری موارد دیگر می باشد .

اگر قصد راه اندازی نانوایی سنگک پزی دارید؟ و یا می خواهید دستگاه نان سنگک بخرید ؟ و یا با نحوه کارکرد انواع مدل ها آشنا شوید ! با این مقاله همراه باشید .

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، همه مشاغل رو به پیشرفت هستند . سنگک پزی ها نیز با پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت چشمگیری داشتند و امروزه با ظهور دستگاه های سنگک پزی اتوماتیک تمامی مراحل پخت نان از ریختن خمیر تا پختن نان به صورت تمام اتوماتیک بدون دخالت دست صورت گرفته و تمامی مشکلات سنگک پزی نظیر صف های طولانی و غیره تا حد چشمگیری کاهش یافته است .

تاریخچه نان سنگک :

تاریخچه نان سنگک : ​

این نان اصیل ایرانی که می توان به عنوان تاریخی ترین نان ایران نام برد، که نوع تکامل یافته نان عشایری بوده و سابقه پخت آن به ایران برمیگردد و با استفاده از سنگک و آتش پخته می شود .

این نان در اوایل دوره پهلوی بسیار رایج بوده و می توان نان ملی ایران نامید، این نان در زمان قدیم مختص نظامیان و طبقه اشراف بوده و به صورت فصلی، در ایام رمضان و زمستان پخته می شد  .

با استفاده از دانه های کنجد یا سیاهدانه و یا ترکیبی از آن دو برای خوش طعم کردن نان سنگک استفاده می شود . 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اختراع دستگاه نان سنگک، تمامی مراحل پخت سنگک به صورت اتوماتیک صورت می گیرد به گونه ای که تمامی مراحل از جمله ریختن خمیر تا پختن نان سنگک به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می شود و مشکلاتی هم چون صف های طولانی مدت و غیره تا حد چشمگیری کاهش می یابند که در ادامه بیشتر آشنا می شویم .

شرکت تبریز پخت یکی از موفق ترین تولید کنندگان دستگاه نان سنگک در ایران می باشد، اگر قصد دارید بهترین دستگاه نان سنگک را تهیه کنید شرکت تبریز پخت آماده ارائه در این زمینه می باشد برای اطلاع از شرایط و نحوه تهیه دستگاه با شماره زیر می توانید تماس بگیرید .

خواص بی نظیر نان سنگک :

خواص بی نظیر نان سنگک

نان سنگک اصیل ترین نان ایرانی با سابقه چندین صد ساله که در بین مردم بسیار محبوب می باشد دارای مزایا بسیاری می باشد که می توان به وجود ویتامین ها، پروتئین ها، آهن، کلسیم و مغذی بودن و … اشاره کرد. به همین دلیل در فرهنگ ایرانی ها از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد و مخصوصا در صبحانه ها از اولویت بالایی برخوردار می باشد . 

نان سنگک برای کودکانی که سلول عصبی آنها در حال رشد است، به دلیل وجود آهن بسیار مفید بوده و موجب رفتار خوب و باهوشی کودکان میشود، علاوه بر موارد اشاره شده به دلیل وجود فیبر زیاد در داخل آرد، موجب هضم راحت و افزایش ارزش غذایی نان سنگک می شود .

  • دارای ویتامین و پروتئین می باشد .
  • از طعم و عطر بی نظیری برخوردار می باشد . 
  • بسیار مغذی می باشد .
  • دارای قدمت دیرینه 
  • مناسب برای کاهش وزن 
  • قابلیت سیر کنندگی بسیار بالا 
  • دارای قدمت دیرینه 
  • ارزش غذایی بسیار بالا 
  • مفید برای کودکان در حال رشد 
  • موجب باهوشی کودکان در حال رشد می شود .
  • وجود فیبر زیاد 
  • هضم بسیار راحت 
  • دارای کربوهیدرات 
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد .
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت 

روش های پخت نان سنگک :

در ایام قدیم این نان تاریخی فقط به روش سنتی پخته می شد ولی با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی روش ماشینی نیز رواج پیدا کرده و رفته رفته در حال پر رنگ شدن می باشد، هر کدام از روش های مذکور دارای ویژگی های خاص خود می باشند که در ادامه بیشتر آشنا می شویم .

سنگک پزی به روش سنتی :

سنگک پزی به روش سنتی

این روش یکی از قدیمی ترین روش های پختن نان سنگک می باشد که با استفاده از یک تنور آجری که دارای شیب و پر از سنگریزه می باشد، نان سنگک پخته می شود .

قدمت این نوع تنور ها مربوط به دوره قبل از اسلام می باشد که توسط شیخ بهایی ابداع شده است، پخش حرارت در این نوع تنور ها به گونه ای میباشد که 20 دقیقه قبل از شروع پختن سنگک شعله تنور را روشن کرده و به صورت غیر مستقیم حرارت می دهد .

سنگک پزی به روش ماشینی :

سنگک پزی به روش سنتی دارای مشکلاتی همچون زمان گیر بودن و صف های طولانی مدت و غیره می باشد در همین جهت شرکت دانشبنیان شیمی صنعت، دستگاه نان سنگک ماشینی (اتوماتیک) را روانه بازار کرده تا مشکلات مذکور را تا حد قابل توجهی کاهش دهد . 

دستگاه نان سنگک به دو نوع دوار و تونلی تقسیم می شوند که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم .

دستگاه نان سنگک دوار :

در این مدل دستگاه ها که به صورت تمام اتوماتیک کار می کنند یعنی تمامی مراحل پخت نان بدون دخالت دست صورت می گیرد، عملکرد کلی دستگاه بر پایه چرخش هستند و به نوعی طراحی شده اند که سرعت چرخش و میزان دمای دستگاه را کاملا قابل تنظیم باشند .

ویژگی های دستگاه نان سنگک دوار : 

  • کاهش ضایعات حاصل از پختن نان 
  • 50 تا 60 درصد مصرف انرژی کاهش می یابد .
  • سرعت چرخش و دمای دستگاه کاملا قابل تنظیم می باشد .
  • از متریال های با کیفیتی همچون چدن و آلومینیوم ساخته شده است .
  • نصب و راه اندازی دستگاه بعد از استقرار در محل بسیار راحت می باشد .
  • نان حاصل، بسیار خوش طعم و خوش عطر می باشد .
  • این مدل دستگاه نان سنگک بسیار مقرون به صرفه می باشد .

دستگاه نان سنگک تونلی :

این مدل دستگاه نان سنگک که بر پایه تونل مانند و به صورت کاملا مهندسی شده طراحی شده و با استفاده از تیغه برشی که در انتهای دستگاه نان سنگک تونلی قرار گرفته است موجب می شود اندازه نان سنگک خروجی قابل تغییر باشد . 

این مدل دستگاه نان سنگک مانند دستگاه نان سنگک دوار از سیستم اینورتر و دماسنج برخوردار بوده که سرعت چرخش تنور دستگاه را تنظیم می کند .

  • به دلیل وجود سیستم سیرکلاسیون نان خروجی به صورت یکنواخت پخته می شود .
  • در تمامی مراحل پخت گاز های ناشی از سوختن مشعل حذف شده و بنابراین نان های خروجی از ماندگاری بیشتری برخوردار می باشند .
  • به دلیل عایق بندی چندلایه استاندارد حرارت خیلی کمی به بیرون انتقال می یابد . 
  • دارای سیستم هندلی بوده تا در هنگام قطعی برق نان های داخل دستگاه خارج شوند .
  • 50 تا 60 درصد انرژی مصرفی کاهش می یابد .
  • نصب و راه اندازی دستگاه بعد از استقرار در محل بسیار راحت می باشد .
  • قیمت این مدل دستگاه بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد .

دستگاه نان سنگک اتوماتیک چه ویژگی هایی دارد ؟

دستگاه نان سنگک اتوماتیک دارای ویژگی های بسیاری می باشد که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم . 

در شعله دستگاه های نان سنگک اتوماتیک به گونه ای طراحی شده است که حرارت داده شده به صورت پخش شده باشد و در نهایت نان پخته شده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

از مهم ترین ویژگی دستگاه نان سنگک اتوماتیک می توان به کاهش نیروی انسانی اشاره کرد یا به عبارتی در دستگاه نان سنگک اتوماتیک تمامی مراحل از ریختن خمیر تا پخت نان به صورت خودکار و بدون دخالت دست صورت می پذیرد.

در دستگاه های نان سنگک به دلیل عایق بندی استاندارد، گرمای تنور اتلاف نشده و موجب کاهش مصرف انرژی می شود .

قیمت دستگاه نان سنگک :

با توجه به کیفیت قطعات تعبیه شده در داخل دستگاه نان سنگک می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشند، علاوه بر قطعات داخل دستگاه نان سنگک، نوع و مدل دستگاه نیز بر تعیین قیمت دستگاه نان سنگک موثر است.

در دستگاه های نسل جدید گرچه نسبت به دستگاه های نان سنگک قدیم از قیمت بالایی برخوردار هستند ولی مشکلات فنی آنها به حداقل ترین حالت ممکن رسیده و با گذر زمان دیگر هزینه های زیادی برای سرویس دوره ای هزینه نمی کنیم .

برای اطلاع از قیمت دستگاه های نان سنگک، شرایط پس از فروش و مشاوره رایگان می توانید مشاوران مجرب تبریز پخت در ارتباط بوده و یا با شماره های زیر در ارتباط باشید . 

جمع بندی :

جمع بندی

در این مقاله با تمامی نکات ریز و درشت دستگاه نان سنگک آشنا شدیم و ندانستیم امروزه با پیشرفت تکنولوژی همه مشاغل نیز روز به روز در حال پیشرفت هستند و نانوایی ها هم روز به روز پیشرفت می کنند .

در ایام قدیم نانوایی ها دارای مشکلات گوناگونی همچون صف های طولانی مدت و غیره بودند که امروزه با ظهور دستگاه های نان سنگک اتوماتیک، مشکلات مذکور روز به روز در حال کاهش هستند .

شرکت مجرب تبریز پخت با تجربه چندین ساله درخشان در زمینه تولید تجهیزات و دستگاه های نانوایی توانسته است دستگاهی را به بازار معرفی کند که تمامی مراحل پخت نان سنگک را از ریختن خمیر تا پختن نان به صورت تمام اتوماتیک انجام می دهد و با سرعت العمل بالای خود مشکلات از جمله صف های طولانی مدت را برطرف می کند.

2 دیدگاه دربارهٔ «دستگاه نان سنگک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا